Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Offentlig postliste/innsyn i kommunens dokumenter

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Innsyn
Offentlig postliste gir deg mulighet til å bestille innsyn i dokumenter fra Nes kommune.
https://innsyn.nes.kommune.no/prod/postliste/wfinnsyn.ashx?response=journalpost_postliste&showresults=true

 

Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16

Krav om skriftlighet

Innsynsforespørsler skal registreres som inngående dokument og behandles skriftlig med et utgående dokument.

Ansvar og saksbehandlingstid

Avgjørelse om innsyn skal behandles snarest mulig og innen 3 arbeidsdager.

Det er saksbehandler av gjeldende sak som skal behandle innsynsforespørselen. Saksbehandler er ansvarlig for at slike henvendelser blir besvart i henhold til gjeldende lovverk.

Ved et eventuelt avslag om innsyn skal hjemmel for avslaget oppgis, dvs. paragraf, ledd evt. nr. eller bokstav. Avslaget kan påklages og dette skal opplyses.

Partsinnsyn

Det er egne regler for partsinnsyn og henvendelser i slike saker må behandles i henhold til fvl. § 18 og § 19.

Innsyn for forskere

Skal behandles i tråd med gjeldene regelverk, se forvaltningslovens § 13d og forvaltningslovforskriftens § 8. Søknad om innsyn skal rettes til vedkommende departement, men kommunen er behjelpelig med utforming av søknaden.

Hvordan gis innsynet?

Innsynet kan gis på stedet eller ved skriftlig henvendelse. Legitimasjon og eventuell fullmakt må framvises hvis man representerer en annen person.

Dokumentsenteret foretar en daglig kvalitetssikring av postlista før publisering.

Rutiner for postliste - drum: